31.3.2017 klo 11:02

Painotuote on in!

Maailma on digitalisoitunut huimaa vauhtia viimeiset kymmenen vuotta. Monen muun perinteisen alan tavoin myös painopalveluita tarjoavat yritykset ovat joutuneet miettimään toimintaansa uudesta näkökulmasta. Siinä missä vielä 90-luvun nousukaudella suuret painokoneet syötivät kymmeniätuhansia esitteitä syövereistään, ovat tilausmäärät nykyään huomattavasti maltillisempia. Digipainokoneet ja digipainaminen yleistyvät jatkuvasti ja niiden suosio kasvaa huimaa tahtia myös asiakkaiden keskuudessa. Perinteikkään Smithers Piran teettämässä tutkimuksessa arvoitiin, että digipainaminen kasvaa 225% vuodesta 2013 vuoteen 2024. Luku on merkittävä, sillä nyt voidaan puhua painoalan kuoleman sijaan uudelleensyntymisestä. Painaminen on virallisesti siirtymässä digiaikaan, jossa painosmäärät ovat entistä pienempiä ja markkinoinnin kohdistettavuus nousee aivan uudelle tasolle.

Miksi painotuotteen suosio kasvaa entisestään?

Maailman digitalisoiduttua lähes ekponentiaalisesti, on myös digiroskan määrä lisääntynyt lähes samassa tahdissa. Facebook, Instagram ja muut sosiaaliset mediat täyttyvät hitaasti mutta varmasti mainoksista. Ne ovat kuin ilmaisjakelua, jota et pysty estämään lapulla postilaatikossa. Digimainostajat seuraavat sinua ja Google myy ilomielin kaiken syöttämäsi informaation ulospäin. Näin ollen sinua vainoaa lähes jokaisella vierailemallasi sivustolla kohdennettua markkinointia, joka perustuu esimerkiksi hakukoneisiin kirjoittamiisi hakusanoihin. Mainokset pullahtavat pop-upeina ruudulle tai ovat jopa piilotettuina oikeiden uutisten joukkoon "tuotetarinoina". Sähköpostit täyttyvät markkinointimateriaalista ja ihmisten kyky vastaanottaa tällaista informaatiotulvaa on tullut tiensä päähän. Digitaalisen markkinoinnin teho on laskemassa liiallisen tyrkytyksen ja tarjonnan vuoksi. Mainostajat ovatkin alkaneet kehittää uusia keinoja asiakkaiden huomion saamiseksi.

Edellä mainittujen syiden vuoksi monet yritykset ovat palanneet tutun ja turvallisen printtimedian hellään huomaan. Painopalvelut ja niiden kysyntä kasvavat tulevaisuudessa kovaa tahtia, sillä useat digimarkkinoinnin nimeen vannoneet mainostajat palaavat riemuiten painoalan palveluiden pariin. Painopalveluiden avulla pystytään nykypäivänä kohdistamaan markkinointia juuri halutulle kohderyhmälle, joka karsii kustannuksista leijonanosan pois. Lisäksi markkinointi pystytään yksilöimään, jotta vastaanotettu viesti tuntuu henkilökohtaiselta. Näitä kahta seikkaahan on yleisesti pidetty printtimedian pahimpina kompastuskivinä. Monet digitaalisen markkinoinnin vahvuudet ovat näin ollen nykyään myös painoalan käytössä, mutta hyvin suunniteltu printtimainoskampanja tavoittaa ja koskettaa huomattavasti tehokkaammin ihmisiä, kuin normaali digikampanja. Painettu mainos ei hinnassa tule koskaan kilpailemaan Facebookissa 100 eurolla toteuteun kampanjan kanssa, mutta vaikuttavuudessa sekä tehokkuudessa printti on omaa luokkaansa.

Miten mainostajan kannattaa toimia?

Mainostajan tavoitteena pitää aina olla oikeiden ihmisten tavoittaminen mahdollisimman kustannustehokkaasti ja mahdollisimman toimivalla tavalla. Toimiva tapa tarkoittaa tässä yhteydessä yritykseen kertyviä euroja mainoskampanjan myötä. Ei ole järkevää lähettää rännienvaihtokampanjan mainosta kaikille, vaan kohderyhmä voidaan kätevästi rajata taloyhtiöihin ja omakotitalon omistajiin. Tietysti joitain kampanjoita ei mitata rahassa, vaan niillä pyritään kasvattamaan brändiä tai antamaan vaikkapa informaatiota yrityksessä tapahtuneista muutoksista. Joka tapauksessa on tärkeää, että kampanja tavoittaa halutut henkilöt ja saa heidät reagoimaan halutulla tavalla. Toisinaan haluttu tapa tarkoittaa lisäinformaation katsomista esimerkiksi nettisivuilta, jolloin sähköisen puolen on oltava hyvin synkronoitu kyseisen kampanjan kanssa. 

Digitaaliset tuotekuvastot eivät puhuttele asiakkaita samalla tavalla kuin perinteinen kuvasto. Ei ole sattumaa, että esimerkiksi kaikki urheiluliikkeet lähettävät jatkuvasti uusia mainoslehtisiään alueen asiakkaille. Niistä asiakkaat saavat ideat, joista etsitään lisätietoa netin välityksellä, verrataan hintoja ja luetaan tuotearvosteluja. Asiakkaat käyttäytyvät yksilöllisesti, joten nykyaikana katalogit on saatava myös sähköisenä versiona, jos halutaan palvella mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa. Kohdistettuja suoramarkkinointikampanjoita kannattaa ehdottomasti sisällyttää omaan markkinointiin, sillä niiden teho on hyvin suunniteltuna on todella korkea.

Suosittelemmekin, että pyydätte Plusprintin asiantuntijan maksuttomalle visiitille, jotta pystymme räätälöimään sopivan markkinointipaketin juuri sinulle. Asiantuntijan kanssa käyty keskustelu ei sido mihinkään, joten suosittelemme käyttämään tunnin aikaa tähän palaveriin. Alansa ehdotonta eliittiä olevien kumppaniemme ansiosta pystymme tarjoamaan todella kattavan kokonaispaketin, jolla yrityksen digi- ja printtiosaaminen päivittyvät aivan uudelle tasolle. Näkemyksemme mukaan molempien kanavien hyödyntäminen tehokkaasti tuo parhaan lopputuloksen. Sokerina pohjalla sanottakoon, että ratkaisumme ovat säästäneet monilta yrityksiltä tuhansia euroja, jotka on voinut käyttää johonkin järkevämpään kuin ylihintaiseen markkinointiin, jonka tehosta ei ole ollut mitään takeita. Markkinoinnin tehon seuranta ja suunnitelmallisuus ovat valttimme!

hyvää kevään jatkoa,
Tommi Laaksonen
Plusprintin asiantuntija
tommi.laaksonen@plusprint.fi