4.9.2018 klo 15:45

Painotuotteen suunnittelu | Plusprint.fi

Painotuotteen suunnittelussa on hyvä tiedostaa tiettyjä lainalaisuuksia, joita noudattamalla säästetään runsaasti aikaa ja rahaa. Monet painotuotteita suunnittelevat graafikot eivät ole ymmärrettävästi koskaan työskennelleet painotalossa, joten prosessien ja niiden luomien vaatimusten tunteminen on hankalaa.

Alkuun muutama vinkki, jotka painotuotteissa kannattaa aina muistaa:
1) Toimita aineisto aina PDF-tiedostona
2) Lisää aineistoon aina leikkuuvarat (bleeds) 3mm
3) Väriprofiileina CMYK tai Greyscale ellei toisin ohjeisteta
4) Kiinnitä huomiota kuvien tarkkuuteen
5) Jos mahdollista, koon olisi hyvä olla A-kokoisille arkeille sopiva. Näin säästetään rahaa.
6) Älä tee aukeamia, vaan useampisivuisissa PDF:ssa jokaisen sivun on syytä olla oma sivunsa
7) Useampisivuisissa neljällä jaolliset sivumäärät

Oletko suunnittelemassa suurkuvia? Katso suunnitteluohjeet tästä!

Digitaalinen painaminen

Digitaalista painotekniikkaa käytetään pääasiassa pienemmissä määrissä tai pienikokoisissa printtituotteissa. Digitaalisesti värit toistuvat kirkkaasti, mutta eivät imeydy paperiin sisälle niin hyvin kuin esim. offsetpainamisessa. Digitaalisesti suositellaankin painettavan mahdollisimman vähän martioituja papereita, joissa on vahva pintakuvio. Käytettäessä eri paperia esim. kannessa ja sisuksessa, on huomioitava että värit saattavat toistua eri tavalla eri papereihin. Toiset paperit ovat myös pinnoitettuja toiselta puolelta ja kevyemmin tai ei ollenkaan pinnoitettuja takapuolelta, joten jos halutaan välttää värierot eri puolilla, kannattaa mainita tilausta tehdessä, että paperin on oltava samalla tavoin pinnoitettu molemmin puolin. Muun muassa postikorteissa käytetään pinnoitettu etuosa / pinnoittamaton takaosa-yhdistelmää, jotta etuosan kuva toistuu hyvin, mutta taakse on helppo kirjoittaa.

Värit

Digitaalisessa painamisessa muuttuvan tiedon käsittely on helppoa ja painoserät voivat olla todella pieniäkin. Digitaalisessa painamisessa ovat käytössä CMYK-värit, joka kannattaa ottaa huomioon suunnittelussa. Vaikka värit olisi säädetty juuri oikein PDF-versioon, suosittelemme aina kun mahdollista vedostamaan painotuotteet paperisina, varsinkin kun kyseessä on tarkkaa grafiikkaa sisältäviä painotuotteita. Monissa tapauksissa myös värimallit riittävät, jolloin tuotantomme voi verrata eri värien sävyä haluttuun sävyyn.

Kehykset

Jos tehdään kehyksiä tuotteisiin, suosittelemme vähintään 5mm kehyksiä. Digitaalisessa painamisessa leikkausta ei kuitenkaan pystytä säätämään täysin millin kymmenyksiä myöten kohdalleen, joten jos kehyksiä ei välttämättä tarvita, suosittelemme suunnittelemaan tuotteet ilman niitä.

Tarkat väriprofiilit

Suunniteltaessa painotuotetta, jossa on runsaasti kuvia ja muuta grafiikkaa, joiden värimääritykset ovat todella tarkkoja, suosittelemme aina lähettämään meille mallin, mitä värisävyä haetaan. Se miten väri näkyy ruudulla, saattaa vaihdella hyvinkin paljon riippuen paperilaadusta. Myös painotekniikka vaikuttaa värien toistuvuuteen ja tietyissä tapauksissa värieroja voivat aiheuttaa vuodenaikojen aiheuttamat kosteuserot, lämpötilaerot ja satunnaisesti koneen kalibroinnissa aiheutuvat ongelmat. Tästä syystä fyysinen malli värisävyistä auttaa tuotantoamme määrittämään juuri oikeat asetukset. Kannattaa myös ohjeistaa meitä, jos joidenkin tuotteiden värien pitää ehdottomasti olla samaa sävyä (esim. esite ja juliste). Tällöin värisävyjen säätäminen vaatii enemmän työtä, sillä työt tehdään eri koneilla ja täysin erilaisille materiaaleille.

Mitä diginä valmistetaan?

Pyrimme valmistamaan mahdollisimman paljon diginä sen ympäristöystävällisyyden ja korkean laadun vuoksi. Esitteet, käyntikortit, tarrat, roll-upit, beachflagit ja monet muut tuotteet valmistetaan digitaalisesti, jolloin kierrätyskelvotonta jätettä ei synny juuri lainkaan.

Offset-painaminen

Offset-painamisessa on aloituskustannukset ovat huomattavasti korkeammat kuin digitaalisessa painamisessa. Näin ollen pienien määrien painaminen ei offset-tekniikalla ole järkevää, joskin sekin on mahdollista budjetin niin salliessa. Suuremmat määrät (+5000 esitettä tms.) painetaan lähes poikkeuksetta offsetilla. Offsetin etuna on tarkka kohdennus, joka auttaa muun muassa erikoiskäsittelyjä (UV-kohdelakkaus yms.) vaativissa tuotteissa.

Värit

Nykyaikaisessa offset-painamisessa käytetään CMYK-värejä, joka kannattaa ottaa huomioon suunnittelussa. Koska vedostaminen offset-tekniikalla on kallista, suosittelemme käyttämään värimalleja, joiden avulla väriarvot voidaan säätää vastaamaan lähinnä oikeaa. PMS-värejä käytetään muun muassa paperikasseja yms. painettaessa, jolloin voitte toimittaa meille pelkän PMS-koodin.

Huomioitavaa

Offset-painamisessa värit eivät kuivu välittömästi kuten digitaalisessa painotekniikassa. Näin ollen työt, jotka sisältävät runsaasti jälkikäsittelyjä joutuvat odottamaan värien kuivumista ennen kuin seuraavaa työvaihetta voidaan toteuttaa.

Mitä offsetilla valmistetaan?

Pääasiassa valmistamme offset-tekniikalla suuremmat painokset esitteistä, julisteita ja kirjoista. Offset toimii myös tietyissä tarkkaa kohdennusta vaativissa töissä, vaikka painosmäärä olisikin pienempi.