Näemme designia kaikkialla, minne menemme. Aina emme edes ajattele, että kyseessä on jokin varsinainen design-esine, mutta jokaikinen porras, bussipysäkki ja rakennus ovat kaikki jonkun suunnittelemia.
Kaikki, mitä ihminen on luonut, on käytännössä designia – ne ovat vain aluksi olleet ajatuksia jonkun päässä, jotka on myöhemmin luotu fyysiseen olomuotoonsa. Designilla on siis suuri osuus päivittäisessä elämässämme, vaikka emme sitä aina tiedostakaan.
Miksi ihminen pitää kauniista asioista?
Ihmiselle on ominaista, että se kokee mielihyvää kauniista ja esteettisistä asioista. Kuluttajat ovat valmiita katsomaan läpi sormien, jos jossain tuotteessa on joitain epäkohtia, jos se vain esteettisesti miellyttää heitä. Tutkimukset sanovat, että ihminen rentoutuu nähdessään jotain kaunista ja tämä edesauttaa aivojemme toimintaa – olemme joustavampia ja löydämme helpommin ratkaisuja ongelmiin. Lisäksi olemme suvaitsevaisempia esteettisyyden ollessa läsnä.
Miten yritykset lähestyvät esteettisyyttä ja designia?
Yritykset ovat kautta aikojen huomanneet, mikä vaikutus muista eroavalla designilla voi olla. Nykyään eri bisnekset ja yritykset käyttävät yhä enemmän ja enemmän budjetistaan yrityksen tutkimus- ja kehitysosastoihin. Yritykset ovat tajunneet, että muista voi erottautua yksinkertaisesti omanlaisellaan, muista eroavalla designilla. Design tuo kuluttajia ja yrityksiä yhteen ja mikä mielenkiintoisinta, tietynlaisella designilla voi vetää puoleensa juuri oman kohderyhmänsä kuluttajia.
Kun yritykset suunnittelevat graafista profiiliaan ja omaa visuaalista ilmettään, ei ole kyse vain logon suunnittelusta, vaan jostain suuremmasta – tietystä tunnetilasta, minkä kuluttaja saa toimiessaan kyseisen yrityksen kanssa. Design on yksi tärkeimmistä osioista, kun merkkiä rakennetaan ja siispä siihen on hyvä panostaa ja sijoittaa rahaa. Onnistunut yritys luo visuaalisilla materiaaleillaan tietyn tunnetilan, joka toimii useampaan kuin yhteen kuluttajaan.
Kuten sanottua, yrityksen designilla on suuri merkitys, mitä sen menestykseen tulee. Jokainen yritys, joka on huolellisesti kasvattanut oman designinsa, on tietoisesti päättänyt, millaisia värejä, fontteja ja muita materiaaleja käyttää markkinoinnissaan. Design auttaa luomaan haluttuja tunteita yrityksen asiakkaissa. Ja kun design on hyvin suunniteltu ja tehty, se tekee tehtävänsä. Hyvänä esimerkkinä toimii Maria Casino, jonka sivuilla on käytetty tasaisesti samoja värejä ja tiettyä fonttia. Myös Turun kaupungin Kissmyturku.fi -sivusto, joka tarjoaa tekemistä matkailijoille ja paikallisille, on onnistunut nettisivustonsa ja visuaalisen ilmeensä rakentamisessa erinomaisesti. Kun yritys luo itselleen graafisen profiilinsa ja pidättäytyy sen osoittamissa ohjenuorissa, luo se luotettavan designin yritykselle. Mitä graafiseen profiiliin tulee, tarkoittaa se käytännössä yrityksesi visuaalista identiteettiä.
Painotuotteiden tärkeys
Designia on olemassa monenlaista, on liikkuvaa kuvaa, graafista suunnittelua ja paljon muuta. Painotuotteet erottuvat kuitenkin muusta designista sillä, että se on aineellista. Printattu design on graafisen suunnittelun yksi alalajeista. Se auttaa vahvistamaan visuaalista ilmettäsi myös digitaalisuuden ulkopuolella ja erottautumaan muiden, mahdollisten kilpailijoidesi joukosta. Painetut tuotteet saattavat myös vaikuttaa eri tavoin, sillä sen sijaan, että kuluttaja näkisi mainoksesi satojen muiden seassa sosiaalista mediaa rullatessa, saattaa hän sen sijaan laittaa kaiken keskittymisensä yhteen kadulla näkemäänsä mainostauluun.
Myös monet kuluttajat pitävät painetuista tuotteista, sillä se antaa heille jotain käsinkosketeltavaa. Ja voimme kaikki myöntää, että on erilainen kokemus katsoa jotain fyysistä, kuin jotain, mikä tulee digitaaliselta ruudulta. Lisäksi painotuotteet saavuttavat erilaista yleisöä, sillä ne voivat ilmetä erilaisilla alustoilla, kuten kirjoissa, tarroissa, lehdissä, mainostauluilla tai vaikkapa julisteissa – mahdollisuudet ovat suuret. Lisäksi painotuotteet ovat siitä hyödyllisiä, että ne saavuttavat senkin kohdeyleisön, joka ei vietä aikaansa internetissä. Mitä monipuolisemmin tavoin asetat yrityksesi ihmisten nähtäville, sitä enemmän ja nopeammin siitä tulee tunnistettava.