Brändäys on mielikuvien luomista. Brändäyksen avulla ihmisille muodostuu yrityksestäsi sellainen mielikuva kuin haluat. Autamme brändiäsi näkymään.
Brändäys on mielikuvien luomista. Brändäyksen avulla ihmisille muodostuu yrityksestäsi sellainen mielikuva kuin haluat. Autamme brändiäsi näkymään.
Tuomme seuraavassa esille kaksi hyvin eriaista brändäys-esimerkkiä. Isokarhun Hammas sekä Marakatti valitsivat molemmat Plusprintin uusien toimitilojensa brändääjäksi. Yrityksillä ei ole juuri mitään yhteistä ja myös kohdemarkkinat ovat hyvin erilaiset, mutta molemmissa kokonaisuus muodostui hyvin selkeäksi ja halutunlaiseksi.
Toisessa tapauksessa pyrittiin luomaan luonnonläheinen, tyylikäs ja viihtyisä hammaslääkärikeskus, jonne potilaan on mukava tulla ja jossa ei ole perinteisiä valkoisia seiniä ja hammaslääkärimaista tunnelmaa. Toisessa taas luotiin kunnon karnevaalitunnelmaa, jonka avulla asiakkaat pääsevät juhlatunnelmaan jo myymälässä ja saavat ideoita erilaisten naamiais- ja juhlatarvikkeiden hankkimiseen.
Case IsoKarhun hammas – tyylikkään brändin luominen
Projektin lähtökohtana oli avata täysin uusi hammaslääkärikeskus, johon useampi kokenut hammaslääkäri saavat toimipisteensä. Yritykselle oli luotu graafinen ohjeisto, mutta ei juuri muuta. Tyylikäs tummanvihreä sävy kannatteli brändiä ja loi omaa leimaansa uudelle brändille heti alusta lähtien. Tehtäväksemme jäi yhdessä yrityksen edustajien kanssa suunnitella kokonaisuus, jossa on otettu huomioon yksityiskohdat, toiminnallisuus ja asiakkaat.
Yllä olevan vastaanottotiskin valomainoksen lisäksi yritykselle valmistettiin kaksi valomainosta kauppakeskuksen seiniin ulkopuolelle. Sisälle asennetussa valomainoksessa otettiin huomioon valaisutekniikka, joka ei tuota suoraa valoa asiakkaiden silmiin ja toimiii tyylikkäänä sisustuselementtinä. Ulkopuolen valomainoksissa valotehoa lisättiin mahdollisimman suureksi, mutta säilytettiin tästä huolimatta tyylikäs tummanviheä brändisävy myös valaistuna.
Tyylikkäässä odotusaulassa asiakkaiden on mukava odottaa vuoroaan. Tilojen opastuksessa pyrittiin hillittyyn, mutta selkeään lopputulokseen. Yrittäjän neronleimauksena eri tilat nimettiin brändin mukaisesti. Siivouskomeron nimeksi valikoitui muun muassa ”Pesukarhu”.
Ikkunateippauksissa pyrittiin ilmeeseen, jossa yhdistyy yksityisyys ja valoisuus. Kokonaisuus tehtiin persoonalliseksi, tyylikääksi ja sisään pääsevän valon määrää pyrittiin maksimoimaan. Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi yritykselle suunniteltiin muun muassa lehtimainos, käyntikortit, esite sekä asiakaskirje, joka lähetettiin valmiille asiakaskunnalle. Näin tuore yritys sai lentävän lähdön ja hammaslääkärit pystyivät keskittymään ydinosaamiseensa, kun tiesivät brändiin liittyvien asioiden olevan varmoissa käsissä.
Case Marakatti – brändäys karnevaalitunnelmaa ylläpitäen
Marakatti poikkeaa edellä esitellystä tapauksesta lähes kaikin tavoin. Jo ketjuksi muodostunut naamiais- ja juhlatarvikkeisiin erikoistunut yritys toimii Vantaalla, Lempäälässä sekä Porissa. Uuden myymälän avaaminen Porin Puuvillaan aloitti myös myymälöiden yhtenäistämisen. Porin myymälästä pyrittiin tekemään ”mallikappale” muita myymälöitä varten.
Myymälän keskeimmäksi kiintotähdeksi valikoitui lopulta myyntitiski, joka koko komeudessaan oli valtava, mutta vaati totaalisen brändäyksen. Yllä näkyy kuva tiskistä, kun se saapui myymälään. Ongelmia riitti, sillä valot eivät toimineet, katto ei täyttänyt turvamääräyksiä ja väritkin olivat täysin väärät. Aikaa brändäämiselle ja suunnittelulle oli enää muutama viikko. Onneksi tätä ennen myymälän teippaukset oli jo suunniteltu ja myymälän ikkunoissa oli jo rakennusvaiheessa näyttävät väliaikaisteipit, jotka loivat tarvittavaa ”hypeä” avajaisia varten.
Marakatin näyteikkunoiden idea oli selkeä – näkyvyys sisälle haluttiin säilyttää ja ikkunoista teipattiin vain ylä- ja alareunat. Valomainos tuo eloa hieman hämärään tilaan. Käytävälle asennettiin myös toinen pienempi valomainos sekä lattiapinta-alaa käytettiin opastukseen, jotta asiakkaat löytävät perille uuteen myymälään.
Kokonaan brändätty myyntitiski toimii tilan katseenvangitsijana. Upea kokonaisuus erottuu karnevaalimaisella tunnelmallaan, mutta myös huokuu käytännöllisyyttä. Katto muun muassa läpäisee vettä, kuten sen pitääkin palohälytystilanteissa. Lisäksi valoja voidaan säädellä eri sävyisiksi, riippuen sesongista. Tilaa ei haluttu muilta osin brändätä liikaa, sillä tuotevalikoima itsessään tuo paljon väriä myymälään. Tilan selkeys ja struktuuri yllättivät jopa brändääjän, sillä tuotevalikoima on todella laaja ja kirjava.
Kun haluat miettiä kuinka oma tilasi voitaisiin brändätä, kysy lisää asiantuntjoiltamme.