Myymälän tai kivijalkaliikkeen ulkonäöllä on merkitystä. Asiakaskokemus syntyy monen asian summana, joista miljöö on yksi merkittävimmistä.
Hyvin suunniteltu ja näyttävästi toteutettu myymälä saa asiakkaan ostamaan ja vakuuttumaan yrityksestäsi. Erinomaisesti suunniteltu myymälä luo asiakkaallesi ideoita ja inspiraatiota, joka saa asiakkaasi ostamaan vielä enemmän. Hyvin pienilläkin asioilla on merkitystä, kun halutaan luoda erinomainen asiakaskokemus. Alla muutama esimerkki myymälämarkkinoinnin mahdollisuuksista.
1. Ulkomainonnassa panosta kokoon
Ulkomainonnan tavoitteena on monesti saada yritys näkyville ja asiakas valitsemaan juuri sinun liikkeesi, näkemään sinun logosi tai huomaamaan sinun autosi. Tässä asiassa kannattaa panostaa kokoon ja selkeyteen. Oli sitten kyseessä autoteippaus, ikkunateippaus tai valomainos – ei kannata tinkiä koosta. Ihmiset nimittäin huomaavat vain massasta poikkeavat mainokset. Älä luota siihen, että katse osuu kohdalle vaan suunnittele ulkomainontasi niin, että yritystäsi ei voi ohittaa.
2. Luo sisääntulossa wau-efekti
Asiakas pitää hämmästyttää heti sisään tultaessa. Ylitä odotukset ja käytä sisääntulon suunnitteluun aikaa. Anna asiakkaalle ideoita ja hämmästytä. Luovat ideat, brändivärien käyttäminen ja digin sekä printin yhdistäminen laadukkaasti luovat lopputuloksen, joka tekee vaikutuksen.
3. Käytä seinäpinta-alaa hyväksesi
Monissa paikoissa seinäpinta-alaa ei hyödynnetä, vaikka sitä on käytössä kymmeniä, jopa satoja neliöitä. Banderollit, kyltit, valokaapit ja jopa tarrat tekevät yrityksesi ilmeestä laadukkaan ja hyvin suunnitellut mainokset saavat asiakkaasi inspiroitumaan – voisinko tarvita tuollaistakin! Jos myyt isojen brändien tuotteita – pyydä heiltä markkinointimateriaalia. Se on aina laadukkaasti tuotettu ja tuo varmasti lisäarvoa myös yrityksellesi.
4. Katon rajassakin voi mainostaa
Aina ei ole mahdollista käyttää seinäpinta-alaa hyväksi, joten on otettava käyttöön luovempia ratkaisuja. Kattoon saa yleensä kiinni hyvinkin kustannustehokkkaita markkinointimateriaaleja, kuten roikkoja tai mainospahveja. Kattoa kannattaa käyttää myös opastamiseen, sillä mikään ei ole turhauttavampaa kuin epäselkeä myymälä.
5. Lattia on erinomainen mainospinta
Lattia unohdetaan liian usein mainospintana. Se on nimittäin erinomainen viestinnän ja mainostamisen väline. Nykyaikaiset ja turvalliset lattiatarrat kestävät käyttöä ja pesuja, eivätkä ole lainkaan liukkaat sertifioidun liukastumisenestolaminaatin ansiosta.
6. Hyllyjen brändäys kannattaa
Hyllypäätykyltit, logomainokset, hintalistanauhat ja monet muut mahdollisuudet tekevät hyllyistä enemmän kuin pelkän säilytystilan. Ne muuttavat ympäristön myyvemmäksi ja tekevät brändisi näkyväksi jopa kilpaillussa markettiympäristössä.
Myymälään panostaminen kannattaa ja jo muutamien satojen eurojen budjetilla saadaan aikaan merkittäviä parannuksia myymälämiljööseen. Kysy asiantuntijoiltamme apua suunnittelussa ja tehdään yhdessä tilastasi viihtyisä ja myyntiä edistävä ympäristö.
Tommi Laaksonen
Plusprint myyntijohtaja
tommi.laaksonen(at)plusprint.fi